Psychoterapia indywidualna
dzieci, młodzieży
To regularne spotkania (po okresie konsultacji i zakontraktowaniu pracy) z częstotliwością 1-2 razy w tygodniu, w ustalonym dniu i stałej godzinie, służące przepracowywaniu trudności np.:
- problemy adaptacyjne do nowych warunków: szkoła, zmiana środowiska, rozwód rodziców ,
- doświadczanie przemocy lub inne traumatyczne doświadczenia ,
- agresja, przejawy demoralizacji w postaci łamania norm społecznych, wagary,
- trudności emocjonalne: smutek, apatia, przygnębienie, stany depresyjne, myśli samobójcze, zachowania autoagresywne (samouszkodzenia),
- wzmożone stany lęku, napięcia, fobie,
- problemy z akceptacją własnego ciała, seksualności,
- objawy psychosomatyczne np.: bóle głowy, bóle mięśni, zaparcia, biegunki, wymioty, moczenie się,
- zaburzenia odżywiana: anoreksja, bulimia, podjadanie,
- konfliktowy charakter relacji rodzinnych, rówieśniczych,
- trudności szkolne np.: fobia szkolna, odrzucenie w grupie,
- Zespół Aspergera (praca w oparciu o elementy treningu TUS),
- zaburzenia więzi (praca w oparciu m.in. o model zaburzeń więzi Bowlby'ego) - również u dzieci pozostających w pieczy zastępczej lub przysposobionych,
- inne trudności wymagające indywidualnej oceny i określenia planu leczenia.
Psychoterapia kierowana do grupy pacjentów młodzieżowych ma na celu wsparcie (także rodziców) w opanowywaniu trudności wynikających z okresu dojrzewania. Praca z adolescentem, podobnie jak w przypadku pacjentów dorosłych, opiera się głównie na rozmowie. Czasami, metodą pomocniczą jest twórczość plastyczna adolescenta w trakcie sesji.
W przypadku dzieci dominującym sposobem terapii jest zabawa. Zanim zaproszę dzecko do gabinetu, spotykam się z rodzicami, zbieram dokładny wywiad oraz wspólnie planujemy, kiedy i w jakich warunkach dziecko będzie uczestniczyło w spotkaniu ze mną. Ilość spotkań diagnozujących uzależniona jest od trudności dziecka, jego otwartości, głębokości trudności. Praca z malutkimi dziećmi prowadzona jest razem z opiekunem. Dziagnoza ma pomóc w sformułowaniu interwencji do stosowania w środowisku rodzinnym dziecka.